LINN LÜHN

DIKE BLAIR

January 18 – March 1, 2014

Die Beziehung zwischen meinen Bildern und meinen Skulpturen (oder anderen installativen Arbeiten) beschäftigt mich seit einigen Jahrzehnten. Die Bilder haben einen recht traditionellen Stil und sind persönlich, wohingegen die Skulpturen formaler und weniger traditionell sind
Dike Blair

Wir freuen uns sehr die erste Einzelausstellung des amerikanischen Künstlers Dike Blair in Deutschland zu präsentieren. Blair wird zwei Skulpturen und eine Auswahl von Gouachen auf Papier ausstellen.

Seit seiner Ankunft in New York während der mittsiebziger Jahre, verfolgt Dike Blair einen sehr eigenen Weg.
Schon früh verfertigte er Arbeiten, die von Fotografien und malerischen Konstruktionen auf Glas bis hin zu Installationen, wie der von Disney World´s Epcot Center inspirierten, reichen.

Im Laufe der Jahre haben sich diese Bilder auf Themen konzentriert, die sich auf die traditionelle Genremalerei beziehen: Landschaften (Reiseszenen), Stillleben und Portraits. Diese auf Fotografien basierten Gouachen halten flüchtige Blicke eines rastlosen Auges fest, das für den Bruchteil einer Sekunde das monotone Phänomen der beobachteten Welt sucht und zu fangen trachtet.
Die Gouachen machen auf die banalen und transitorischen Details des täglichen Lebens, wie etwa Zigaretten in Aschenbechern oder Fußabdrücke im Schnee, aufmerksam. Sie scheinen einerseits persönlich, fast tagebuchartig, und andererseits gefiltert und vermittelt. Blair zeigt zudem regelmäßig thematische Paarungen, wie Fenster und Blumen oder Parkplätze und Augen von Frauen.

Vor etwa 20 Jahren verdichteten sich Blairs Arbeiten zu Assemblagen, welche er selbst als Skulpturen bezeichnet. Diese sind aus Teppichen, Beleuchtungskörpern und parkbankähnlichen Elementen gefertigt.
Ein Jahrzehnt später wichen diese Skulpturen einer fortlaufenden Serie, in der bemalte Transportkisten aus Holz verarbeitet werden. Die Transportkiste beinhaltet die weiteren Elemente der hybriden Skulptur: immer wenigstens eine gerahmte Gouache, manchmal Gegenstände wie Teppiche oder Beleuchtungskörper. Diese Skulpturen mögen Gedanken an tatsächliches und impliziertes Licht evozieren, an das Kaum-noch-Wahrnehmbare und an eher Alltägliches, wie Lagerung, Möblierung oder den menschlichen Körper.

Seit den späten achtziger Jahren stellt Blair die gegenständlichen kleinformatigen Gouachen zusammen mit den eher abstrakten Arbeiten aus. Das Zusammenspiel der unterschiedlichen Formen ist von andauerndem Interesse für ihn.

Obwohl das Verhältnis zwischen den verschiedenen Medien nicht von Beginn an deutlich war - die Skulpturen stehen für eine Sprache der Abstraktion, der Architektur und des Ready-Made, während die Gouachen höchst realistisch sind - konnte der Betrachter sie unmittelbar als intuitiv ,richtig‘ verstehen.*

*Naomi Fry in frieze

 

Dike Blair (*1952) wuchs in Western Pennsylvania, USA auf. 1977 erhielt er einen MFA an der School of the Art Institute of Chicago und nahm am Whitney Museum Independent Study Program teil. Blairs Werk wurde bisher an zahlreichen Institutionen gezeigt, unter anderem in Gruppenausstellungen wie „Let‘s Entertain“, Walker Art Center, Minneapolis (2000); Elysian Fiels“, Centre Georges Pompidou, Paris (2000); The „Whitney Biennial“, Whitney Museum of American Art, New York (2004); „Vanishing Point,” Wexner Center for the Arts, Columbus, OH (2005); and „Now and Again,” Weatherspoon Art Museum in Greensboro, NC (2009). 2009 erhielt Blair ein Guggenheim-Stipendium und 2010 den Rome Prize. Außerdem ist er Autor und leitender Kritiker an der Rhode Island School of Design.

 


 

The relationship between my paintings and sculpture (or other installation-type work) has intrigued me for a couple decades. The paintings are fairly traditional and almost always personal while the sculptures are more formal, or engage less traditional forms. One thing that seems to have remained constant in all my work is the subject of light, and how to form paint to apprehend light
Dike Blair

We are very happy to present Dike Blair’s first solo exhibition in Germany. The American artist will show two sculptures and a selection of paintings on paper.

Since landing in New York in the mid-1970s, Dike Blair charted a singular path, early on making work that ranged from things like photo and paint contructions on glass, to installations, like one inspired by Disney World’s Epcot Center. In the mid-1980s he began to paint modestly scaled, representational gouaches on paper, and he has continued that practice ever since.

Over the years those paintings have focused on a succession of subjects related to traditional genre painting; landscapes (travel scenes), still lifes, and portraiture. These photo-based gouaches capture glimpses of a roving eye that seeks out and captures the split second, dead-pan phenomenon of the observed world. They bring attention to the banal and transitory details of everyday life, from cigarettes in ashtrays to footprints in snow. They feel at once very personal, even diaristic, but also filtered and mediated. Blair also often presents thematic pairings, such as windows and flowers, or parkings lots and women’s eyes.

About 20 years ago, Blair’s installation work distilled into assemblages, which he calls sculptures, made of carpet, light fixtures, photographs and bench-like elements. Then, a decade later, those sculptures gave way to an ongoing series of work that incorporate painted wooden shipping crates. In these hybrid sculptures, the shipping crate „unpacks“ and includes the other elements of the sculpture: always, one or more framed gouache paintings, sometimes things like carpet or light fixtures. These sculptures may evoke thoughts about light, both actual and implied, the liminal, and more quotidian notions about storage, furniture and the human body.

From the late 1980’s to the present, Blair has exhibited the representational paintings alongside the more abstract works, and the interplay between these diverse modes of artmaking is of continuous interest to him.

Though the relationship between the media was not immediately obvious – the sculptures bring together the languages of abstraction, architecture and the ready-made, while the paintings are highly realist – it did immediately strike this viewer as intuitively ‘right’.*

*Naomi Fry in frieze

 

Dike Blair (*1952) grew up in Western Pennsylvania, USA. He earned an MFA from the School of the Art Institute of Chicago in 1977, and also attended the Whitney Museum Independent Study Program. Blair’s work has been shown in many venues, including group exhibitions such as, “Let’s Entertain,” Walker Art Center, Minneapolis (2000); “Elysian Fields,” Centre Georges Pompidou, Paris (2000); The “Whitney Biennial,” Whitney Museum of American Art, New York (2004), “Vanishing Point,” Wexner Center for the Arts, Columbus, OH (2005); and “Now and Again,” Weatherspoon Art Museum in Greensboro, NC (2009). Blair received a Guggenheim Fellowship in 2009 and a Rome Prize in 2010. He also writes and in 2007, Whitewalls published Again, a book of collected interviews and essays. He is a Senior Critic at the Rhode Island School of Design.

↑ top