We are very pleased to present the exhibition Rain by Christoph Schellberg at Birkenstrasse
43 and 45.
Christoph Schellberg has begun a new group of works, demonstrating once again that his
painting is at the same time both challengingly new yet timeless.
The new works consist of horizontal-format paintings, for which, out of numerous smaller images, the painter has first developed, then, with the utmost concentration, followed through with a schema, eliciting strong associations with landscape painting in spite of the final works containing no representational elements. The paintings are dominated by amorphous, sometimes cloud-like forms that protrude from the right side of the images above the scaffolding of their white frames and colored spaces.
Schellberg has created an arbitrary basic schematic that allows him to combine the images into a group. In doing so, he explores the potential of color and form in a markedly nuanced manner. The form of his painting is one of hybridized abstraction, which, in addition to its very sensual and seductive color effects, always refers to the elementary prerequisites for the invention of new images through the clarity of the works’ basic composition.
Space and frame are simultaneously foregrounded and negated, a contradiction out from which emerges an energy that persistently fascinates. To a certain extent, his paintings confirm our visual habits. They create illusions of spatiality, play with every possible gradation, from the perfectly transparent to the utterly dense, their application of paint oscillating between sober anonymity and expressive gesture.
Schellberg’s painting is refined—he has both the knowledge and the technical skill to accomplish anything he wants in painting. His works are improvisations whose autonomy secures them a place among the greats. The relationship of Christoph Schellberg’s painting to art history is easy to define: the artist, self-assuredly and with total awareness, inscribes himself into this tradition, confirming that since the middle of the 20th century this “history” is and will always remain contemporary.
Kay Heymer
Christoph Schellberg (*1973, Düsseldorf) lives and works in Düsseldorf. His works have been shown in numerous international exhibitions, including Marta Museum, Herford; Deutsche Bundesbank, Frankfurt; Museum Franz Gertsch, Burgdorf, Switzerland; Museum Morsbroich, Leverkusen; Suermondt Ludwig Museum, Aachen; Wilkinson Gallery, London; Galerie Bernd Kugler, Innsbruck, Austria; Jablonka Lühn, Cologne. The artist is represented in various international institutional collections, including Sammlung zeitgenössische Kunst der Bundesrepublik Deutschland; Museum Frieder Burda, Baden- Baden; Wellin Museum of Art, Clinton, NY, USA; Deutsche Bundesbank Collection, Frankfurt; Brandhorst Collection, Munich; Falkenberg Collection, Hamburg; Ringier Collection, Zurich, Switzerland; SSK Foundation, Cologne; CCA Andratx, Mallorca, Spain; Schürmann Collection, Berlin & Herzogenrath and the Deutsche Bank AG Collection, Frankfurt.
Wir freuen uns sehr die Ausstellung Rain von Christoph Schellberg in der Birkenstrasse 43 und
45 zu präsentieren.
Christoph Schellberg hat eine neue Werkgruppe begonnen, mit der er ein weiteres Mal unter
Beweis stellt, dass seine Malerei herausfordernd neu und zugleich zeitlos ist.
Dieses Mal sind es querformatige Gemälde, die mit zahlreichen kleinen Formaten vorbereitet wurden, in denen der Maler mit größter Konzentration ein Schema entwickelte und variierend durchgearbeitet hat, das durchaus Assoziationen an Landschaftsmalerei weckt, obwohl es keine gegenständlichen Elemente in ihm gibt. Die Bilder werden von einer amorphen, bisweilen wolkenartigen Form beherrscht, die von rechts in das Bild hinein über ein Gerüst aus weißem Rahmen und farbigem Raum ragt.
Schellberg hat ein willkürliches Grundschema geschaffen, mit dem er die Bilder zu einer Gruppe zusammenfügen kann. Dabei lotet er das Potenzial von Farben und Formen ausgesprochen differenziert aus. Seine Form der Malerei ist eine hybride Abstraktion, die neben der sehr sinnlichen und verführerischen Farbwirkung mit ihrer klaren Grundkomposition immer auch auf die elementaren Voraussetzungen der Erfindung neuer Bilder verweist. Raum und Rahmen werden gleichzeitig evoziert und negiert – aus diesem Widerspruch entsteht eine Energie, die für anhaltende Faszination sorgt. Zum Teil bestätigen seine Bilder unsere Sehgewohnheiten – sie erzeugen Illusionen von Räumlichkeit, spielen mit allen Abstufungen von totaler Transparenz bis zu völliger Dichte, ihr Farbauftrag changiert zwischen anonymer Nüchternheit und ausdrucksvoller Geste.
Schellbergs Malerei ist raffiniert, er verfügt über das Wissen und die technischen Fähigkeiten, alles zu tun, was er in der Malerei will. Seine Werke sind Improvisationen, deren Eigenständigkeit ihnen einen Platz unter den Großen sichert. Das Verhältnis der Malerei von Christoph Schellberg zur Kunstgeschichte ist einfach zu benennen: Er schreibt sich mit großer Selbstsicherheit und vollkommen bewusst in diese Geschichte ein und bestätigt, dass diese Geschichte seit der Mitte des 20. Jahrhunderts immer auch Gegenwart ist und bleiben wird.
Kay Heymer
Christoph Schellberg (*1973, Düsseldorf) lebt und arbeitet in Düsseldorf. Seine Werke wurden in zahlreichen internationalen Ausstellungen gezeigt, darunter im Marta Museum, Herford, Deutsche Bundesbank, Frankfurt, Museum Franz Gertsch, Burgdorf, Schweiz, Museum Morsbroich, Leverkusen, Suermondt Ludwig Museum, Aachen, Wilkinson Gallery, London, Galerie Bernd Kugler, Innsbruck, Österreich, Jablonka Lühn, Köln. Der Künstler ist in diversen internationalen institutionellen Sammlungen vertreten, darunter Sammlung zeitgenössische Kunst der Bundesrepublik Deutschland, Museum Frieder Burda, Baden-Baden, Wellin Museum of Art, Clinton, NY, USA, Sammlung Deutsche Bundesbank, Frankfurt, Sammlung Brandhorst, München, Sammlung Falkenberg, Hamburg, Sammlung Ringier, Zürich, Schweiz, SSK Stiftung, Köln, CCA Andratx, Mallorca, Spanien, Sammlung Schürmann, Berlin & Herzogenrath, Sammlung Deutsche Bank AG, Frankfurt